Kwekers, tuinders, veilingen en transporteurs maken voor het vervoer van bloemen en planten gebruik van veilingkarren, de zogenaamde stapelwagens. Bij de Bloemenveiling in Aalsmeer worden er tijdens hoogtijdagen wel zo'n 11.000 stuks met sierteeltproducten aangeleverd. Na het veilen en distribueren van deze producten gaan de lege stapelwagens terug naar een centraal punt, waar ze geheel automatisch gereed worden gezet voor het verdere transport met elektrotrekkers. Van den Akker Electric Engineering uit Rosmalen ontwikkelde de functionaliteit en de werking van dit amechanisatiestation 023, en bouwde de lijn in samenwerking met een machinefabriek. Directeur Arno van den Akker nodigde ons uit voor een demonstratie en toonde ons de details, waaronder de nodige door Vector geleverde SEW-aandrijvingen.
Van den Akker Electric Engineering
Direct na zijn opleiding HTS besturingstechniek richtte Arno van den Akker in februari 1999 zijn eigen eenmansbedrijfje op. Vanuit een busje verzorgde hij de eerste jaren kleine (automatiserings)- projecten. In 2000 maakte hij een doorstart met het voormalige E.T.I.B. Van den Boogaard. Naast kennis en ervaring nam hij ook vijf medewerkers over. Door zich meer en meer op de industriële automatisering te richten, verdwenen de oorspronkelijke activiteiten woningbouw en utiliteit langzamerhand uit beeld. De onderneming is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig engineeringbedrijf met twintig gemotiveerde medewerkers, die er alles voor over hebben om in nauw overleg met de afnemer ”een goed product neer te zetten”. In veel gevallen gaat Van den Akker Electric Engineering verder waar anderen stoppen. Het bedrijf levert complete besturingssystemen, inclusief hardware, elektronica en software. Men heeft bovendien alle benodigde kennis in huis van PLC's, PC's, MMI, DCS, SCADA, robots en servotechnieken. Hierdoor is Van den Akker in staat complete installaties (turn-key) aan te nemen en te begeleiden, vanaf bekabelingswerkzaamheden tot en met de controlekamer, zowel in Nederland als in de rest van de wereld.
Het Namechanisatiestation 023 bij de Bloemenveiling in Aalsmeer is een treffend voorbeeld van een project, waarin mechanica, elektronica, besturing en software samengaan. Hiervoor was bedrijfsleider Michael Ruijs als projectleider de verantwoordelijke man.
Namechanisatiestation 023
De lege stapelwagens worden op de eerste étage, via een hangbaansysteem met grijpers aangevoerd. Omdat de namechanisatie op de begane grond plaatsvindt, worden de stapelwagens via drie liften automatisch naar beneden getransporteerd. Op dit punt neemt de installatie van Van den Akker Electric Engineering het over. Tijdens de demonstratie wijst Arno ons op enkele lastige zaken tijdens het engineeren, zoals het volautomatisch koppelen, vervuiling door papier, plakband, touw, etc. en beschadigde stapelwagens. Om een en ander storingvrij te kunnen laten verlopen werd bij Van den Akker Electric Engineering een pilotproject met een uitgaande baan opgestart. Hierbij werd ook alle software gesimuleerd en getest, voordat met de bouw werd begonnen. Vanaf de liften worden de stapelwagens met behulp van transportbandjes dwars afgevoerd. Dit vindt plaats met behulp van 12 SEW-motorreductoren voor het klemmen en 1 motorreductor voor het transport zelf. Vervolgens vindt afvoer in de lengterichting plaats met een asynchrone SEW-servomotor. Na circa tien meter worden de stapelwagens ofwel stuk voor stuk dwars afgevoerd naar de zes uitgaande banen, ofwel verder in de lengterichting vervoerd als het “Denen” betreft (Deense stapelwagens met andere afmetingen). De dwarsafvoer bestaat uit een kettingbaan met bakken, die ook wordt aangedreven door een SEW-motorreductor. Na het positioneren voor één van de uitgaande banen wordt de stapelwagen geheel automatisch gekoppeld aan de voorgaande kar op de uitvoerbaan en vervolgens een positie doorgeschoven. De afvoertransportbanden worden stapsgewijs aangedreven met behulp van SEWmotorreductoren. Als er een baan vol is, kan de rij gekoppelde stapelwagens met een elektrotrekker worden uitgenomen. Naast lege stapelwagens worden er ook stapelwagens met leeg fust (emmers voor bloemen) en dozen afgevoerd. Iedere afvoerbaan heeft een capaciteit van zo'n 320 karren per uur. Voor de aansturing van de SEW-motorreductoren heeft Van den Akker gekozen voor SEW-MOVITRAC®- frequentieregelaars en SEW-MOVIDRIVE®-applicatieregelaars met de IPOSplus®-besturingssoftware. Om de installatie ter plaatse te kunnen monitoren, (storings)meldingen te kunnen uitlezen en eventueel handmatig opdrachten uit te voeren, is een touch-screen bedieningspaneel geïnstalleerd. In de enkele kilometers verderop gelegen controlekamer toont een compleet schema alle (transport)systemen, inclusief de shuttle en de actuele status van het Namechanisatiestation (volle banen, storingen, etc.). De shuttle is een circa 800 meter lange oversteek over de weg, waarin de volle stapelwagens, via een hangbaansysteem worden aangevoerd aan de op het veilingterrein gevestigde kopers en weer leeg worden afgevoerd.
Van den Akker en Vector
Arno van den Akker is best trots op het behaalde resultaat bij de Bloemenveiling. Hij is ook uiterst tevreden over de samenwerking met Vector. Zijn keuze voor een goed product en een goede relatie wordt nog versterkt door de herkenning van de eigen werkwijze: ”Dynamisch, Snel, Service en Kwaliteit”. Met name de kwaliteit van de SEWproducten wordt nog versterkt door de snelheid en de flexibiliteit van de eigen assemblage. De MOVIDRIVE®-regelaars zijn bovendien universeel voor synchroon, asynchroon en servo, hetgeen standaardisatie vereenvoudigt. Arno van de Akker ziet in de nabije toekomst goede mogelijkheden voor Vision-systemen en robots. Daarnaast werkt hij aan een nauwere samenwerking met de HTS in Den Bosch en in Utrecht voor het gezamenlijk ontwikkelen van projecten.
Download hier dit artikel in pdf formaat.
(Bron: Vector Aadrijf Magazine, nummer 82, september 2004)